استارت آپ چیست؟
کسانی که به خصوص ارتباط زیادی با دنیای فناوری دارند قطعاً واژه ی استارت آپ (StartUp) به گوششان خورده است. زیرا امروزه بسیار همه گیر و متداول شده است. حتی باید گفت در چند سال اخیر این مورد به کشور ما نیز راه یافته و همایش ها و گردهمایی هایی تحت عنوان استارت آپ ویکند (StartUp Weekend) در اقسا نقاط کشور از قبیل تهران، رشت، تبریز و... در حال برگزاری است. تعاریف متعددی برای این مقوله مطرح شده است که جامع ترین آنها را می توان به شکل زیر بیان کرد.
استارت آپ ها شرکت های نوپایی هستند که راه حل های نوینی را برای حل مسائل ارائه می دهند. رشد آنها سریع بوده و ریسک عمل و حتی مشارکت در آنها بسیار بالاست زیرا موفقیت و یا عدم موفقیت آنها با آن راه حل، تضمین شده نیست !
بنا به گفته ی آدورا چئونگ، موسس و مدیرعامل کمپانی هومجوی (Homejoy) که یکی از استارتآپهای مطرح ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ بوده؛ تاسیس یا پیوستن به یک استارت آپ به معنای یک تصمیم جدی برای جدا شدن از شرایط ایدهآل و پایدار به منظور دستیابی به رشد سریع و تلاش برای ایجاد تغییرات چشمگیر در مدت زمان کوتاه است. تعریف ویکیپدیا از این پدیده ی نوظهور نیز بی شباهت به تعاریف ارائه شده در بالا نیست. ویکیپدیا نیز استارت آپ را یک تجارت نوپا در قالب یک کمپانی، شراکت یا سازمان موقت، همراه با نوآوری تعریف میکند که هدف آن ایجاد و راهاندازی یک مدل تجاری جدید در زمینهی خاصی است. از دیدگاه ویکیپدیا این که استارت آپ ها تنها در زمینه ی فناوری فعالیت دارند یک باور نادرست است و معتقد است که این پدیده در تلاش برای رشد همه ی امور در سطح جهانی است.
از مزایای استارت آپ ها می توان به چند نمونه اشاره کرد:
- نیاز به سرمایه ی اولیه ی کلان ندارند.
- نیاز به استخدام افراد زیادی در ابتدای شروع به کار نیست.
- نیاز به تامین مکان خاصی برای شروع به کار نداشته و بسیاری از آنها را می توان در خانه انجام داد.
- قطعاً تنها فضایی است که می توان در آن حتی با سرمایه ی دیگران نیز کسب درآمد نمود ! (اینجا بخوانید)
- می تواند منبع درآمد بسیار خوبی برای زنان به خصوص زنان خانه دار باشد.
بنا به اطلاعات بدست آمده عمر استارت آپ ها محدود بوده و معمولاً طول عمری بین 3 تا 5 سال دارند و اگر بعد از این بازه ی زمانی فعالیت های خود را گسترش داده و در مسیر پیشرفت و توسعه باشند، دیگر از محدوده ی یک استارت آپ خارج و به یک کمپانی بزرگ و یا سازمان تبدیل می گردند. هم چنین عوامل دیگری از قبیل: افزایش تعداد کارکنان به بالای 80 نفر، افزایش تعداد دفاتر، افزایش درآمد به بیش از 20 میلیون دلار، فروش سهام اعضا و ورود به بورس و ... نیز بیانگر این است که یک استارت آپ در مسیر گسترش و دگرگونی است. به هر کسب و کار کوچکی نمی توان لقب استارت آپ داد!
برای قرار گرفتن در میان استارت آپ ها،
باید فناوری نوین با رویکردی آینده نگرانه ارائه کرد.
خوشبختانه امروزه شاهد شکل گیری و رونق استارت آپ های گوناگون در کشور عزیزمان هستیم که در جهت پیشبرد مسائل با شیوه های نوین و به روز، دست به اقدام زده اند و امیدواریم که همواره برای ساختن ایرانی آباد در مسیر پیشرفت و توسعه باشند. منبع: تیم تولید محتوای گروه طراحی آرکامپ
https://arcompgroup.com/articles/44-...s-startup.html